In de NY Times stond laatst dit artikel over ‘RTO – Return To Office’. Na twee jaar van video-vergaderen en online werken, willen veel bedrijven hun medewerkers weer achter hun bureau verwelkomen. De medewerkers daarentegen blijken nog niet zo happig te zijn op hun dagelijkse portie woon-werkverkeer, gedeelde wc’s en kantoor outfits die niet zo heel comfortabel zitten. Amerikaanse IT-bedrijven met grote budgetten en kantoren om te vullen proberen hun medewerkers naar kantoor te lokken met fun-acties. Hoewel sommige van deze IT-bedrijven ook al aangeven dat de terugkeer naar kantoor in ieder geval voor een paar dagen per week verplicht zal zijn.
Maar waarom hebben deze organisaties en hun leidinggevenden ‘RTO’ als doel als de medewerkers er niet zo happig op zijn? Zijn ze bang dat ze anders hun doelstellingen niet halen of dat de productiviteit omlaaggaat? Is er de angst dat talent vertrekt omdat ze geen verbondenheid met de organisatie meer voelen? Is het misschien een gevoel van verlies in ‘aanzien’ van de managers zelf? Of kan vooral de oudere generatie managers maar niet wennen aan de nieuwe manier van hybride leiderschap?
Misschien is het tijd voor een dialoog met de leidinggevenden. Wij zijn dit soort vraagstukken vaker tegengekomen en kunnen de dialoog vanuit Ditox begeleiden, zodat de bewustwording van leidinggevenden wordt vergroot.
Bron : https://www.nytimes.com/2022/04/12/technology/rto-return-office-technology.html