Regelmatig tijdens onze gesprekken met (HR) Managers wordt ons de vraag gesteld “Dat work anywhere, any time, any place (soms ook wel genoemd als workation), past dat bij iedere functie en hoe passen we dat toe in ons bedrijf?”. Is dit een vorm van hybride werken? We zien in vele vacatureteksten dat de medewerker xx dagen per jaar anywhere, any time, any place mag werken. Maar is dit toepasbaar op alle functies en voor alle bedrijven?! Wat moet een werkgever hebben geregeld? Wat zijn de do’s en don’ts? Wat zijn de valkuilen? Wat zijn de voordelen voor de werknemer maar ook voor de werkgever? En natuurlijk wat zijn de nadelen?
Wij nemen de proef op de som! Onze Sales & Marketing Directeur bij Ditox, Adriaan Romijn, gaat binnenkort 2 weken naar Aruba. Alles voor de reis is geregeld; vlucht, auto, woonruimte en verzekeringen.
Maar er is nog meer wat jezelf, als werknemer, van tevoren dient te regelen:
- Je tijdelijke werkomgeving moet goed zijn om te kunnen werken. Je zal in ieder geval een stille werkplek nodig hebben, een bureau en stoel, en natuurlijk de beschikking over goede wifi. Daarmee zorg je er dus voor dat zowel je werkgever als klant geen verschil merkt qua werk, bereikbaarheid en virtuele verbinding.
- Welke uren ga je werken? We hebben te maken met een tijdsverschil van 6 uren. Wanneer start je (NL en Aruba tijd)? Wanneer eindig je? Hoe regel je dat in je kalender?
- Hoe plan je je uren? Welke uren werk je synchroon (dus met anderen) en welke asynchroon? En hoe stem je dat af met je collega’s?
- Wat doe je met bestaande vaste vergaderingen die in de NL ochtend zijn gepland, wat dus effectief midden in de nacht is op Aruba? Hoe ga je daarmee als team om? Worden deze gehouden? En worden deze opgenomen en ter beschikking gesteld, zodat je die zelf kan beluisteren/bekijken?
- Ga je je klanten, prospects, en partners op de hoogte stellen dat je op andere uren bereikbaar bent (en welke niet) en dat je op Aruba zit? En hoe zal daarop worden gereageerd en hoe ga je met die reacties om?
- Kan je van tevoren organiseren dat je in die weken geen fysieke vergaderingen hebt? En hoe ga je ermee om als je toch voor dergelijke fysieke meetings wordt uitgenodigd?
Maar zijn vanuit de werkgever de juiste kaders gesteld en worden deze ook adequaat gefaciliteerd:
- Wat zijn de randvoorwaarden die vanuit de organisatie ingevuld moeten zijn om goed het “work anywhere any time any place” te ondersteunen. Heb je werkafspraken (rituelen) die dat ondersteunen?
- Verzekeringen; welke heb je nodig om je werknemer in het buitenland verzekerd te hebben? Hoe zit dit met freelancers die je hebt ingehuurd? Vaste medewerkers?
- Wat er gebeurt als iemand ziek wordt en/of een ongeval heeft?
- En hoe met je toeslagen? Geef je extra toeslagen? Of wat gebeurt er met toeslagen die in Nederland zijn (bv thuiswerkvergoedingen, mobiliteitsvergoedingen, et cetera), worden deze nog steeds in/voor die periode betaald?
- Hoe ga je als manager om met medewerkers in je team, die in een andere tijdzone werken? Hoe zorg je voor de sociale cohesie in je team wanneer je medewerkers hebt die work anywhere, any time any place werken?
Lees deel 2 Blog – Work Anywhere, any time, any place; een reality check. Part 2 | Ditox
Lees deel 3 Blog –Work Anywhere Any Time Any Place; een reality check (deel 3) | Ditox