Dit keer werd ik gewezen op een interessant artikel vanuit McKinsey. Hierin stellen zij dat werk-/kantoorlocaties die vanuit een helder doel zijn opgezet en 1:1 aansluiten bij de organisatiestrategie, de organisatiecultuur en de operationele modellen belangrijker zijn dan ooit. Ook geven ze aan dat organisaties hun werkomgeving niet moeten zien als kostenplaats, maar als een middel om een strategisch voordeel te bereiken. Hiervoor identificeren zij drie stappen:
- Bepaal welke doelstellingen je als organisatie wilt behalen?
- Bepaal wat de momenten zijn die er voor je medewerkers, leveranciers en klanten er het meest toe doen (bijv. brainstorming, sociale cohesie, verkoop aan klanten, klantissues oplossen)?
- Zet een stuurgroep op die ervoor zorgt dat de kantooromgeving volledig in lijn is met de organisatiedoelstellingen en de momenten die ertoe doen.
Zelf zou ik daar de volgende stappen nog aan toe willen toevoegen:
4. Gebruik data om feitelijk en eerlijk te blijven
5. Stel een integrale business case op
6. Creëer gelegenheid voor inspraak
7. Gebruik een organisatie- en gedragsveranderingsplan
8. Selecteer een architect die kan luisteren
9. Bepaal welke rol mobiliteit en duurzaamheid spelen?
Lees anders ook eens pagina 38-40 van ons boek ‘Werken in de hybride realiteit’, waarin we deze leermomenten hebben beschreven van hoe wij een werkomgeving zouden transformeren van een kostenplaats naar een strategisch voordeel.